Acquisitie Strategie
Als u wilt groeien of kansen ziet door acquisitie, dan heeft u een acquisitiestrategie nodig die past binnen de totaalstrategie van uw onderneming. Uiteindelijk doel zou moeten zijn dat acquisitie waarde toevoegt aan de huidige organisatie die minimaal gelijk is aan de gekochte ondernemingswaarde. Natuurlijk is het belangrijk dat de portfolio van ondernemingsactiviteiten van de beoogde acquisitiepartij past of aansluit op de eigen portfolio. Maar het is ook belangrijk dat de mensen, de structuur van de organisatie en de bedrijfscultuur passen bij de eigen organisatie. Het vinden, onderhandelen, kopen en integreren van een onderneming is een kostbaar, tijdrovend en complex proces.
Ondernemers onderschatten vaak welke invloed dat heeft op de eigen organisatie. Het is daarom cruciaal al een goed beeld te hebben van de uiteindelijke (des) integratie van de onderneming of bedrijfsonderdeel voordat u een transactie gaat doen. Alleen zo kunt u de werkelijke waarde van de transactie bepalen. Acquisitieactiviteiten staan los van de dagelijkse operatie. Vaak ontbreekt de kennis en ervaring in de eigen organisatie om een efficiënte en succesvolle acquisitie te doen. In die gevallen kan Torn u op basis van ervaring en specialistische kennis van dienst zijn.
Voor de grootste kans op een succesvolle acquisitie zou dus eerst een duidelijke acquisitiestrategie en -plan moeten zijn uitgewerkt. In uw strategie zijn in ieder geval de strategische richting van het ondernemingsmodel vastgesteld, de financieringsmogelijkheden in kaart gebracht en de gewenste toegevoegde waarde voor de eigen onderneming uitgewerkt. Belangrijk hierbij is dat er een duidelijk proces en gedefinieerde beslissingscriteria zijn aan de hand waarvan u de uiteindelijke investeringsbeslissing neemt. Voor het het uitwerken van een heldere en passende acquisitiestrategie kunt u onze kennis en ervaring gebruiken.